Veel gestelde vragen
Hoe behandel ik accu’s en batterijen?
Het is heel belangrijk om deze op de juiste manier te behandelen.
99,9% van de gevallen van een defecte accu, ligt dit altijd aan degene die hem oplaad op gebruikt!!!
Derhalve hier een paar aandachtpunten.
- Gebruik ten alle tijden een juiste lader, een NiMh lader voor NiMh accu’s of een LiPo lader met balanceerder voor LiPo accu’s. Een combilader is natuurlijk ook mogelijk.
- Stel uw regelaar in op de juiste accu. Dus bij een LiPo accu, de regelaar zeker op LiPo stand zetten. Een keer vergeten, en uw LiPo is defect!!!!!!!!!!!. De regelaar met LiPo stand heeft een beveiliging daarvoor.
- Laat de accu’s altijd even afkoelen voor u ze laad of gebruikt, dit verlengt de levensduur van de accu.
Opmerking: Zorg dat uw accu’s niet vochtig zijn bij het laden, sommige laders detecteren de kleinste lekstroom en zeggen dat de accu niet volledig geladen is, terwijl ze wel vol zijn.
Omdat dit de meest voorkomende fouten zijn, die iedereen kan maken, zit er NOOIT GARANTIE op accu’s. Niet onze beslissing maar van alle leveranciers.
Programmeren van handzender en ESC
Als je de weg kwijt bent tijdens het programmeren of onverwachte resultaten krijgt, gewoon de stekker uit de batterij trekken, wacht een paar seconden, steek de batterij er weer in, en begin opnieuw.
1. Koppel de motor los.
2. Zorg ervoor dat de zender op 50/50 staat.
3. Sluit een volledig opgeladen accu in de ESC.
4. Zet de zender aan (met de gashendel op neutraal).
5. Houd de EZ-Set-knop in. De LED zal eerst groen worden en daarna rood. Laat de EZ-Set-knop los.
6. Wanneer de LED 1 keer rood knippert , trekt u de gashendel naar de volgas-stand en houd deze in.
7. Wanneer de LED twee keer rood knippert , duwt u de gashendel volledig achteruit en houd het daar.
8. Wanneer de LED eenmaal groen knippert , is de programmering voltooid. De LED zal dan groen of rood schijnen (afhankelijk van de instellingen van de LOW VOLTAGE DETECTION)
Nu is de ESC neutraal .
Instellen van halve snelheid voor beginners.
Profiel # 1 (Sport): 100% vooruit, 100% Remmen, 100% Reverse
Profiel # 2 (Race Mode): 100% vooruit, 100% Remmen, Geen Reverse
Profiel # 3 (Training-modus): 50% vooruit, 100% Remmen, 50% Reverse
Selecteren van Sport Mode (profiel # 1: 100% vooruit, 100% Remmen, 100% achteruit)
1. Sluit een volledig opgeladen accu aan in de ESC en schakel de zender aan.
2. Met de ESC uitgeschakeld, houdt u de EZ-Set-toets totdat de LED brandt, eerst groen, dan rood en vervolgens begint hij rood te knipperen.
3. Wanneer de LED rood knippert een keer, laat u de EZ-Set-knop.
4. De LED knippert en vervolgens groen (Low-Voltage Detection ACTIEF) of rood (Low-Voltage Detection UITGESCHAKELD). Het model is klaar om te rijden.
Race Mode (profiel # 2: 100% vooruit, 100% Remmen, No Reverse)
1. Sluit een volledig opgeladen accu in de snelheidsregeling en schakel uw zender aan.
2. Met de ESC uitgeschakeld, houdt u de EZ-Set-toets in totdat de LED brandt,hij gaat groen, dan rood en vervolgens begint hij rood te knipperen.
3. Wanneer de LED twee keer rood knippert, laat u de EZ-Set-knop los.
4. De LED knippert vervolgens groen of rood. Het model is klaar om te rijden.
Training Mode (profiel # 3: 50% vooruit, 100% Remmen, 50% achteruit)
1. Sluit een volledig opgeladen accu in de ESC en schakel uw zender aan.
2. Met de ESC uitgeschakeld, houdt u de EZ Set knop in tot de LED ononderbroken groen brandt, dan rood en vervolgens begint te knipperen.
3. Als de LED 3 x knippert staat hij in training modus. Dan loslaten.
Het volledig ontladen van een LiPo accu zal leiden tot onherstelbare schade en daardoor kan de batterij defect raken. Om te voorkomen dat dat dit gebeurt, mag u alleen gebruik maken van Traxxas Power Cell LiPo accu's met een elektronische snelheidsregeling (ESC) dat een low-voltage detectie systeem of alarm heeft.
Alle huidige Traxxas modellen uitgevoerd met de XL-2.5 (w/LVD), XL-5 (w/LVD), EVX-2 (w/LVD), VXL-6s, VXL-3s, en VXL-3m hebben Low Voltage Detection (LVD). Oudere versies van de XL-2.5, XL-5 en EVX-2 snelheids regelingen hebben GEEN Low Voltage Detection.
De Traxxas E-Revo Brushless Edition, E-Maxx Brushless Edition, Funny Car, en XO-1 zijn uitgevoerd met Castle Creations snelheids regelingen die een Low Voltage Detection hebben.
Hoe weet ik of de Low Voltage Detection AAN staat
Traxxas ESCs laten een groen lampje/LED zien als de Low Voltage Detection aan staat; de Castle Creations ESC zal een keer piepen voor elke LiPo cell die hij detecteert (bij voorbeeld, 4 piepjes als u twee 2-cell LiPo packs in uw model hebt). De Castle speed control activeert automatisch zijn low-voltage detection mode wanneer hij detecteert als hij is verbonde met LiPo batterijen. Als u niet weet hoe u de Low Voltage Detection moet inschakelen of gebruiken, neem contact met ons op of kijk in de gebruiksaanwijzing. Wij helpen u graag.
Als de LED, GROEN verlicht is wanneer de ESC aan staat, is Low Voltage Detection geactiveerd
Hoe schakel ik Low Voltage Detection AAN?
Als uw Traxxas snelheids regeling met Low Voltage Detection een rood lampje laat zie wanneer deze aan staat, betekend dat, dat de Low Voltage Detection UIT staat. Om deze IN te schakelen, zet eerst uw handzender en snelheids regeling aan. Met de snelheids regeling aan, druk en houd vast de EZ-Set knop tot u een oplopende toon hoort (als u een VXL selheids regeling hebt) of twee piepjes (als u een XL-5 snelheids regeling hebt). Laat de EZ-Set knop los en de LED van de snelheids regeling geeft groen om u te laten zien dat de Low Voltage Detection AAN staat. Als het geen groen licht geeft, gebruik uw model dan NIET met een LiPO batterij. Herhaal dan de procedure. Neem contact met ons op indien u de Low Voltage Detection niet kunt activeren.
Indien de LED ROOD is, wanneer de ESC aan staat, is Low Voltage Detection GEDEACTIVEERD.
Om de Low Voltage Detection aan te schakelen, druk en hou vast de EZ-Set knop totdat u een oplopende toon hoort (VXL speed controls) of twee piepjes (XL-5 speed control).
Wat is TSM?
TSM (Traxxas Stability Mode) is een hulpmiddel van Traxxas om uitbreken van de auto te voorkomen.
Hierdoor kan de auto beter gecontroleerd worden, wordt dus beter bestuurbaar.
Deze functie kan ingesteld worden of zelfs helemaal uit. Voor de drifters.